A túlélésért küzdenek a magyar borászatok a koronavírus-válság miatt
2020.05.17
Egyelőre nem túl nagy az érdeklődés a borászok a koronavírus-járvány miatt leállított vendéglátási forgalom pótlására kitalált Palackposta2020 akció weboldalán biztosított házhoz rendelési akció kapcsán. A vendéglátós forgalom kiesése túl nagy problémákat okoz az ágazatban, és a becslések szerint a gasztronómiai területeken értékesítő pincészetek 60-90 százalékos bevételkiesést szenvednek el. Ugyanakkor a Hegyközséges Nemzeti Tanácsa jelenleg is több krízisintézkedés tervezésében veszt részt, például egy járványügyi piacszervezési intézkedést készítenek elő.
Egyelőre mérsékelt érdeklődést tapasztalnak a borászok a koronavírus-járvány miatt leállított vendéglátási forgalom pótlására kitalált, és az állam által is támogatott
Palackposta2020 akció weboldalán biztosított házhoz rendelési akció kapcsán. A termelők számára ingyenes regisztrációt biztosító oldallal kapcsolatban eddig kevés pozitív visszajelzést kapott a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa.
Tapasztalatok
"
Elég rapszodikus az online értékesítés." – mondta
Pócz József balatonlellei borász. – "
Ünnepek előtt élénkebb volt a forgalom, de azt gondolom, ez nem fogja megmenteni a borászatokat."
Kép: Getty Images
"Nálunk korábban nem lehetett házhoz rendelni." – mondta
Füredi-Hujber Katalin, a Hujber Pincészet tulajdonosa. – "
Azt tapasztaltuk, hogy a rendelések nemcsak a webshopon, hanem telefonon és e-mailben is érkeznek. Nem csupán a helybéliek élnek a lehetőséggel, mert Siófoktól Kaposvárig szállítunk ki borokat."
"
Annak tudatában volt a szakma, hogy a gasztronómiai piac drasztikus visszaesését nem tudja ellensúlyozni az online értékesítés." – mondta el
Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke. Becslésük szerint a gasztronómiai területeken értékesítő pincészetek 60-90 százalékos bevételkiesést szenvednek el. Elmondta azt is, hogy az olcsóbb borok piacán nincs sok panasz. Hozzátette: az eddigi tapasztalatok szerint azon termelők számolnak be jó forgalomról, akik eddig is éltek online értékesítéssel. Persze minden változhat, de most azt látni, hogy a gasztronómiai, mely a Légli Szőlőbirtok számára is a legnagyobb piac, valamint a fővárosi vásárlók piaca gyakorlatilag megszűnt – emelte ki.
Légli Ottó arról is beszámolt, hogy jelenleg is több krízisintézkedés tervezésében veszt részt a HNT, például egy járványügyi piacszervezési intézkedést készítenek elő. Lehetőségként felmerült a zöld szüret, de azt a szakma kevéssé támogatja. A krízislepárlás is felmerülhet, mivel az alkohol iránt megnőtt a kereslet a fertőtlenítők gyártása miatt. Használható és gyors megoldás szükséges, mert az ágazati szereplőknek finanszírozniuk kell az idei termelést, szüretet, palackozást, amelyből legkorábban 2021-ben lesz bor és bevétel.
Forrás: Agrárszektor